Generic filters
Tylko w tytułach
Kategorie imprez
Festiwal
Inne
Kabaret
Koncert
Konkurs
Plener
Spektakl
Warsztaty
Wystawa

„Spotkania z teatrem” w Hydro(za)gadce

Miejsce:
Hydro(za)gadka, ul. Festiwalowa 3
Zielonogórski Ośrodek Kultury

Spektakl „Wydmuszka” – 9 lutego, godz. 19.00
Teatr Mały w Manufakturze” (Łódź)

Występują:
Loretta Cichowicz
Malwina Irek

Autor – Marcin Szczygielski
Reżyseria – Mariusz Pilawski
Kostiumy – Sylwester Krupiński

Marcin Szczygielski – dziennikarz, dramaturg napisał tekst Wydmuszki i ofiarował go polskim scenom, tak by ponownie z tych scen poszła w świat zakodowana informacja o tym co jest ważne w relacjach między normalnymi ludźmi. Co to znaczy „normalny człowiek” mamy prawo zapytać? Otóż to. Warto zaszufladkować się do tej kategorii ludzi, ludzi normalnych w każdym kontekście, bowiem tylko w ten sposób dowiemy się, że możemy, ba, że potrafimy stawać się wyjątkowi. Indywidualizm ludzkiej natury opowiadany poprzez zwyczajne historie umacnia wiarę, że walka o samego siebie, o swoją wyjątkowość, o swoje życie staje się wartością nie do przecenienia. Oto dwie kobiety spotykają się przypadkiem i zaczynają gadać o najzwyczajniejszych sprawach, o minionych miłościach, o relacjach rodzinnych, o marzeniach. Do czego ta rozmowa prowadzi? Do zwykłego wniosku,że nawet w pustce mijającego czasu można znaleźć piękno, czułość, nadzieję i wiarę w przemijanie i jego sens. Teatr Mały w Manufakturze lubi opowiadać o prostych sprawach i na taką kolejną liryczną przypowieść ubraną w „fatałaszek komedii” ma zaszczyt Państwa zaprosić .

Bilety w cenie 10 zł do nabycia przed spektaklem
Czas trwania spektaklu: 1 godzina 35 minut (jedna przerwa)

Spektakl „Fedra” – 10 lutego, godz. 19.00

Występuje :ANNA SKUBIK (Wrocław)
Aktorka była gościem ZOK na zeszłorocznych „Spotkaniach z monodramem” z rewelacyjnym spektaklem „Złamane paznokcie. Rzecz o Marlenie Dietrich”

Przekład: Artur Międzyrzecki
Inscenizacja i reżyseria: Bogusław Kierc
Lalki: Anna Żak
Muzyka: Stephan Micus, Daniel Georgiev

Scenariusz monodramu powstał w oparciu o tekst  „Fedry” Jean Racine’a. Spektakl inspirowany jest mitem Fedry, jako kobiety fatalnej, która przez swoją nieokiełznaną namiętność i miłość do pasierba doprowadza do  tragedii i upadku królestwa. Jest to sztuka o kobiecie jako o żywiole namiętności silniejszej niż ona sama, o odwadze życia i śmierci w zgodzie z prawdą, własną prawdą. Monodram, w którym aktorka wprowadza nas w świat jej nieokiełznanej i niemożliwej miłości. W spektaklu zostały wykorzystane fragmenty języka  nowogreckiego.

Zapewne jest to przedstawienie o wulkanicznym żywiole pożądania i miłości niemożliwej. Ten żywioł szaleje w kobiecie i tym żywiołem jest kobieta. Zatracająca się w nim tak samo, jak on się w niej zatracił i… odnalazł jeszcze większy wigor.
Fedra pokochała Hipolita, swojego pasierba. Samym pożądaniem przekracza próg podwójnego tabu: zdrady i duchowego kazirodztwa. Nic z tego, czego najnamiętniej pragnie, nie zostanie spełnione, a przecież doprowadzi do rzeczywistej, krwawej tragedii. Dlaczego – wobec tej niemożliwości; niemożliwości założonej i niemożliwości faktycznej – Fedra nie wycofuje się z tego wewnętrznego biegu? Bo bardziej od tego, co wie o uporządkowanych i godnych człowieka uczuciach, pociąga ją to, czego nie wie, ale – co naprawdę dzieje się w jej ciele i duchowych schowkach, co dzieje się w jej zmysłach i myślach naprawdę. Bez sankcji i powinności, które zna i według których osądza samą siebie. Bezlitośnie. Bezlitośnie, ale z czułą mądrością odnosząc się do swojego nieszczęścia tak, jak odniosłaby się do nieszczęścia innego człowieka ryzykującego podróż w głąb chwilowo nieczynnego wulkanu swoich namiętności. Być może – w głąb Ciebie.
Nasza Fedra nosi lustrzane odbicie swojego imienia: Ardef. Albo imię czytane wstecz. Jak historia jej losu, którą opowiada na krótko przed śmiercią. Od końca do początku. Albowiem – powtórzmy za Eliotem – „W moim początku jest mój kres”.  Zresztą może to „tylko” historia aktorki, która żyje w stanie ustawicznego ryzyka zanurzania się w losach innych ludzi, albo zanurzania losów innych ludzi w swoim losie? – Bogusław Kierc

Bilety w cenie 10 zł do nabycia przed spektaklem

Sprawdź również

Skip to content