Fotomigawka Pierwszy tego typu turniej w Polsce! W siedmiu meczach zmierzą się ze sobą najlepsze grupy impro z Polski – walczyć będą o tytuł mistrza Mecz Impro Ligi 2011/2012. W 2011 roku przy warszawskim Instytucie Teatralnym powołano fundację „Graj” mającą na celu popularyzację tzw.: „sportów teatralnych” – polegających na przeprowadzeniu w ramach ogólnopolskiej „Impro Ligi” siedmiu spotkań zespołów improwizacyjnych. W rozgrywkach prowadzonych na zasadzie pucharowej bierze udział 7 najlepszych drużyn z całego kraju.
Co to jest Impro?
Sport teatralny to fascynujące zjawisko, które od ponad 20 lat podbija serca fanów na całym świecie. Wynalazca Keith Kohnstone stworzył ten nowatorski gatunek aktorski. Improv stało się inspiracją dla twórców takich programów jak amerykańskiego Whose line is it anyway czy holenderskiego De Lama’s. Kołem zamachowym tej dyscypliny jest jednak nie tylko show-biznes. W wielu miastach na świecie, a w szczególności w USA, Kanadzie i Niemczech, zaczęły spontanicznie powstawać grupy improwizacji teatralnej, rywalizujące ze sobą w rozgrywkach ligowych. Grupy te mają swoich fanów, a ich rozgrywki oprawę meczu. W taki sposób powstała unikalna mieszanka sportu i teatru, będąca źródłem świetnej zabawy zarówno dla jej twórców, jak i odbiorców.
Skąd tak duża popularność tej dyscypliny? Jak to się dzieje, że teatr, uważany za staroświecki, przyciąga tak wielu młodych ludzi? Jest wiele przyczyn, jednak wymienić należy przede wszystkim unikalną metodę improwizacji teatralnej, przełamanie dystansu widz-scena oraz dynamiczną, meczową oprawę spektakli.
Oprawa meczowa oznacza ustalone reguły gry, sędziego, a przede wszystkim dwie rywalizujące ze sobą drużyny. Gry pozwalają na zaprezentowanie różnych form improwizacji, sędzia czuwa nad przestrzeganiem reguł a publiczność przydziela punkty drużynom.
Metoda improwizacji teatralnej polega na tym, że aktor wychodzi na scenę z pustą głową, tzn. bez przygotowanego tekstu i bez znajomości scenariusza, za to gotowy do odbierana bodźców z zewnątrz. Takie bodźce może on znaleźć w grze drugiego aktora czy w sugestiach publiczności oraz w sobie samym. Ćwicząc improwizację gracz rozwija kreatywność, świadomość ciała i umiejętność publicznego występowania.
Przełamanie dystansu między widzem a sceną jest wynikiem wpływu publiczności na to, co dzieje się na scenie. Aktywne uczestnictwo widza w kreowaniu spektaklu zamazuje granicę między publicznością a sceną. Poczucie bycia częścią spektaklu zmienia percepcję teatru i zachęca do angażowania się w grupach teatralnych. Branie udziału w meczach impro pozwala zrozumieć, że celem teatru nie jest tylko spektakl sam w sobie, ale rozwój osobowości.