Generic filters
Tylko w tytułach
Kategorie imprez
Festiwal
Inne
Kabaret
Koncert
Konkurs
Plener
Spektakl
Warsztaty
Wystawa
Szukaj
Close this search box.

Maja Barełkowska i Wiesław Komasa w spektaklu „Miłość mi wszystko wyjaśniła” na motywach poezji Karola Wojtyły

[:pl]Kanwę spektaklu „Miłość mi wszystko wyjaśniła” stanowią obszerne fragmenty dramatu „Przed sklepem jubilera”, wzbogacone monologiem Hioba z dramatu „Hiob” oraz kilkoma utworami z poematu „Pieśń o Bogu ukrytym”. Autorem wszystkich tekstów jest Karol Wojtyła, późniejszy umiłowany Ojciec Święty Jan Paweł II.  Wykorzystane w spektaklu utwory tworzą dramatyczną, spójną opowieść o życiu kobiety, Anny i jej zmaganiach z losem. Poznajemy ją w momencie euforii i nadziei, podczas zaręczyn. Wraz z narzeczonym, Andrzejem, planują ślub i marzą o wspólnej przyszłości. Zachodzą do sklepu Jubilera. Słyszą słowa:
„Ciężar tych złotych obrączek
to nie ciężar metalu,
ale ciężar właściwy człowieka,
każdego z was osobno
i razem obojga”.
Ten symbol małżeńskiej miłości, obrączki, jest centralnym tematem, wokół którego skoncentrowany jest spektakl.  Po latach małżeństwo Anny przechodzi poważny kryzys: „I poczułam jak trudno jest żyć…”.
Rodzi się pęknięcie: „Pozostaje tylko suma obowiązków”.
Czy uda się uratować tę miłość?
Nagle znów zjawia się Jubiler: „Oblubieniec nadchodzi!!! Anno, jak mam Ci tego dowieść, że po drugiej stronie wszystkich naszych miłości, które wypełniają nam życie jest Miłość!
Czy boisz się miłości?”
„Pieśń o Bogu ukrytym jest może najpiękniejszym w polskiej liryce wyznaniem miłości. Tym piękniejszym(…), że wiersz pozbawiony jest jakiejkolwiek nuty dewocyjnej”. (z przedmowy Marka Skwarnickiego do Poezje Dramaty Szkice – Karol Wojtyła – Tryptyk Rzymski-Jan Paweł II; wydawnictwo Znak 2004)
W spektaklu wykorzystano fragmenty muzyki laureata Oskara – Jana A. P. Kaczmarka
Czas trwania: 1 godz. 10 min

Wiesław Komasa
Aktor, pedagog, profesor tytularny Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Ukończył PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Debiutował na scenie kaliskiego Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego. W 1973 roku przeniósł się do Teatru Nowego w Poznaniu i spędził tam piętnaście lat grając wiele głównych i ważnych ról. W 1988 r. powędrował wraz z Zespołem Janusza Wiśniewskiego do Warszawy. W latach 90-tych grał na różnych warszawskich scenach, w Teatrze Szwedzka 2/4, Dramatycznym, Powszechnym, Studio, a także m.in. w Teatrze Miejskim w Gdyni i Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu. Zagrał kilkadziesiąt ról teatralnych, filmowych i telewizyjnych u takich reżyserów jak: I. Cywińska, M. Prus, J. Nyczak, J. Wiśniewski, P. Cieplak, J. Jarnuszkiewicz, P. Łazarkiewicz, M. Treliński, M. Łazarkiewicz, F. Bajon, A. Żuławski. Z zespołem Janusza Wiśniewskiego zdobył wiele prestiżowych nagród i wyróżnień na największych festiwalach europejskich i światowych. Jest też wielokrotnym laureatem Festiwalu Małych Form Teatralnych we Wrocławiu. W 2010 zagrał docenioną przez widzów i krytykę główną rolę w filmie „Lincz” w reż. Krzysztofa Łukaszewicza. W swoim dorobku artystycznym ma również prace reżyserskie w teatrach: Torunia, Bydgoszczy, Zielonej Góry, Gdyni, Białegostoku, Bielsko Białej i Paryża. W ostatnim czasie gra gościnnie w teatrach warszawskich m.in. w Teatrze Studio wspólnie z Ireną Jun w „Filozofii po góralsku” Józefa Tischnera czy w Teatrze Współczesnym z Mają Komorowską w „Mimo wszystko” w reż. Waldemara Śmigasiewicza, w Teatrze Narodowym w „Iwanowie” w reż. Jana Englerta czy w Teatrze Polskim w „Quo vadis” w reż. Janusza Wiśniewskiego. Jest autorem poetyckiej książki „Mieć jak rzeka swoje źródło”, która jest owocem wieloletnich spotkań ze studentami i przemyśleń związanych z nauczaniem aktorstwa.

Maja Barełkowska
Aktorka jest absolwentką krakowskiej PWST. W 1984 r. debiutowała w spektaklu „Terapia grupowa tylko dla Panów wstęp osobom płci żeńskiej surowo wzbroniony” wg Sławomira Mrożka, w reż. Jerzego Jarockiego na scenie Teatru Starego im. H. Modrzejewskiej w Krakowie. W 1985 r. za rolę Maszy w spektaklu „Trzy siostry” Antoniego Czechowa otrzymała nagroda za najlepszą rolę kobiecą przyznaną przez Międzynarodowe Forum Młodej Krytyki na Przeglądzie Szkół Teatralnych w Łodzi. W latach 1985-86 występowała na deskach Teatru Polskiego w Warszawie, m.in. w spektaklach reżyserowanych przez Kazimierza Dejmka. W 1986 r. przeniosła się do Łodzi, gdzie do 1989 r. występowała w Teatrze im. Stefana Jaracza. Następnie w latach 1989-1992 grała w krakowskim Teatrze STU. Współpraca z tym popularnym krakowskim teatrem trwa do dziś. Praca z reżyserem Krzysztofem Jasińskim zaowocowała m.in rolami: siostra Anna w „Wariacie i Zakonnicy” Witkacego – spektakl był grany przez ponad 20 lat, Gertruda w „Hamlecie” Williama Szekspira czy Barbara Stawrogin w „Biesach” Fiodora Dostojewskiego. Od 1997 r. jest aktorką Teatru Ludowego w Krakowie, w którym zagrała wiele głównych ról. Artystyczne spotkanie z Jerzym Stuhrem zaowocowało ważnymi rolami: Pani Ford w „Wesołych Kumoszkach z Windsoru” Williama Szekspira (reż. Jerzy Stuhr), królowa Elżbieta w „Ryszardzie III” Williama Szekspira, z Jerzym Stuhrem w roli głównej i w jego reżyserii. W filmie zadebiutowała u Krzysztofa Kieślowskiego główną rolą Majki w „Dekalogu VII”. Ostatnie prace filmowe i telewizyjne to „Historia Kowalskich” (reż. Arkadiusz Gołębiewski, Maciej Pawlicki), „Częstotliwość drgań” (reż. Arkadiusz Biedrzycki), Teatr TV „Doktor Halina”( reż. Marcin Wrona). Autorka filmu poetyckiego „Wędrówka”.

„Miłość mi wszystko wyjaśniła”
spektakl na podstawie dramatu „Przed sklepem jubilera” oraz fragmentów poezji Karola Wojtyły
wykonanie: Maja Barełkowska i Wiesław Komasa

17 kwietnia, godz. 19.00, Hydro(za)gadka
Zielonogórski Ośrodek Kultury, ul Festiwalowa 3[:en]

Kanwę spektaklu „Miłość mi wszystko wyjaśniła” stanowią obszerne fragmenty dramatu „Przed sklepem jubilera”, wzbogacone monologiem Hioba z dramatu „Hiob” oraz kilkoma utworami z poematu „Pieśń o Bogu ukrytym”. Autorem wszystkich tekstów jest Karol Wojtyła, późniejszy umiłowany Ojciec Święty Jan Paweł II.  Wykorzystane w spektaklu utwory tworzą dramatyczną, spójną opowieść o życiu kobiety, Anny i jej zmaganiach z losem. Poznajemy ją w momencie euforii i nadziei, podczas zaręczyn. Wraz z narzeczonym, Andrzejem, planują ślub i marzą o wspólnej przyszłości. Zachodzą do sklepu Jubilera. Słyszą słowa:
„Ciężar tych złotych obrączek
to nie ciężar metalu,
ale ciężar właściwy człowieka,
każdego z was osobno
i razem obojga”.
Ten symbol małżeńskiej miłości, obrączki, jest centralnym tematem, wokół którego skoncentrowany jest spektakl.  Po latach małżeństwo Anny przechodzi poważny kryzys: „I poczułam jak trudno jest żyć…”.
Rodzi się pęknięcie: „Pozostaje tylko suma obowiązków”.
Czy uda się uratować tę miłość?
Nagle znów zjawia się Jubiler: „Oblubieniec nadchodzi!!! Anno, jak mam Ci tego dowieść, że po drugiej stronie wszystkich naszych miłości, które wypełniają nam życie jest Miłość!
Czy boisz się miłości?”
„Pieśń o Bogu ukrytym jest może najpiękniejszym w polskiej liryce wyznaniem miłości. Tym piękniejszym(…), że wiersz pozbawiony jest jakiejkolwiek nuty dewocyjnej”. (z przedmowy Marka Skwarnickiego do Poezje Dramaty Szkice – Karol Wojtyła – Tryptyk Rzymski-Jan Paweł II; wydawnictwo Znak 2004)
W spektaklu wykorzystano fragmenty muzyki laureata Oskara – Jana A. P. Kaczmarka
Czas trwania: 1 godz. 10 min

Wiesław Komasa
Aktor, pedagog, profesor tytularny Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Ukończył PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Debiutował na scenie kaliskiego Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego. W 1973 roku przeniósł się do Teatru Nowego w Poznaniu i spędził tam piętnaście lat grając wiele głównych i ważnych ról. W 1988 r. powędrował wraz z Zespołem Janusza Wiśniewskiego do Warszawy. W latach 90-tych grał na różnych warszawskich scenach, w Teatrze Szwedzka 2/4, Dramatycznym, Powszechnym, Studio, a także m.in. w Teatrze Miejskim w Gdyni i Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu. Zagrał kilkadziesiąt ról teatralnych, filmowych i telewizyjnych u takich reżyserów jak: I. Cywińska, M. Prus, J. Nyczak, J. Wiśniewski, P. Cieplak, J. Jarnuszkiewicz, P. Łazarkiewicz, M. Treliński, M. Łazarkiewicz, F. Bajon, A. Żuławski. Z zespołem Janusza Wiśniewskiego zdobył wiele prestiżowych nagród i wyróżnień na największych festiwalach europejskich i światowych. Jest też wielokrotnym laureatem Festiwalu Małych Form Teatralnych we Wrocławiu. W 2010 zagrał docenioną przez widzów i krytykę główną rolę w filmie „Lincz” w reż. Krzysztofa Łukaszewicza. W swoim dorobku artystycznym ma również prace reżyserskie w teatrach: Torunia, Bydgoszczy, Zielonej Góry, Gdyni, Białegostoku, Bielsko Białej i Paryża. W ostatnim czasie gra gościnnie w teatrach warszawskich m.in. w Teatrze Studio wspólnie z Ireną Jun w „Filozofii po góralsku” Józefa Tischnera czy w Teatrze Współczesnym z Mają Komorowską w „Mimo wszystko” w reż. Waldemara Śmigasiewicza, w Teatrze Narodowym w „Iwanowie” w reż. Jana Englerta czy w Teatrze Polskim w „Quo vadis” w reż. Janusza Wiśniewskiego. Jest autorem poetyckiej książki „Mieć jak rzeka swoje źródło”, która jest owocem wieloletnich spotkań ze studentami i przemyśleń związanych z nauczaniem aktorstwa.

Maja Barełkowska
Aktorka jest absolwentką krakowskiej PWST. W 1984 r. debiutowała w spektaklu „Terapia grupowa tylko dla Panów wstęp osobom płci żeńskiej surowo wzbroniony” wg Sławomira Mrożka, w reż. Jerzego Jarockiego na scenie Teatru Starego im. H. Modrzejewskiej w Krakowie. W 1985 r. za rolę Maszy w spektaklu „Trzy siostry” Antoniego Czechowa otrzymała nagroda za najlepszą rolę kobiecą przyznaną przez Międzynarodowe Forum Młodej Krytyki na Przeglądzie Szkół Teatralnych w Łodzi. W latach 1985-86 występowała na deskach Teatru Polskiego w Warszawie, m.in. w spektaklach reżyserowanych przez Kazimierza Dejmka. W 1986 r. przeniosła się do Łodzi, gdzie do 1989 r. występowała w Teatrze im. Stefana Jaracza. Następnie w latach 1989-1992 grała w krakowskim Teatrze STU. Współpraca z tym popularnym krakowskim teatrem trwa do dziś. Praca z reżyserem Krzysztofem Jasińskim zaowocowała m.in rolami: siostra Anna w „Wariacie i Zakonnicy” Witkacego – spektakl był grany przez ponad 20 lat, Gertruda w „Hamlecie” Williama Szekspira czy Barbara Stawrogin w „Biesach” Fiodora Dostojewskiego. Od 1997 r. jest aktorką Teatru Ludowego w Krakowie, w którym zagrała wiele głównych ról. Artystyczne spotkanie z Jerzym Stuhrem zaowocowało ważnymi rolami: Pani Ford w „Wesołych Kumoszkach z Windsoru” Williama Szekspira (reż. Jerzy Stuhr), królowa Elżbieta w „Ryszardzie III” Williama Szekspira, z Jerzym Stuhrem w roli głównej i w jego reżyserii. W filmie zadebiutowała u Krzysztofa Kieślowskiego główną rolą Majki w „Dekalogu VII”. Ostatnie prace filmowe i telewizyjne to „Historia Kowalskich” (reż. Arkadiusz Gołębiewski, Maciej Pawlicki), „Częstotliwość drgań” (reż. Arkadiusz Biedrzycki), Teatr TV „Doktor Halina”( reż. Marcin Wrona). Autorka filmu poetyckiego „Wędrówka”.

„Miłość mi wszystko wyjaśniła”
spektakl na podstawie dramatu „Przed sklepem jubilera” oraz fragmentów poezji Karola Wojtyły
wykonanie: Maja Barełkowska i Wiesław Komasa

17 kwietnia, godz. 19.00, Hydro(za)gadka
Zielonogórski Ośrodek Kultury, ul Festiwalowa 3[:]

Sprawdź również

Skip to content