Generic filters
Tylko w tytułach
Kategorie imprez
Festiwal
Inne
Kabaret
Koncert
Konkurs
Plener
Spektakl
Warsztaty
Wystawa
Szukaj
Close this search box.

4. tydzień Lata Muz Wszelakich 2013

Lato Muz Wszelakich to największy, najdłuższy i skupiający ogromną ilość widzów cykl imprez w naszym mieście, nagrodzony w Warszawie Certyfikatem Polskiej Organizacji Turystycznej w konkursie na najlepszą imprezę turystyczną roku 2005 oraz w 2006 roku wyróżniony w Konkursie Miast Polskich jako Miasto dla Turystów. Kilkadziesiąt wydarzeń i wykonawców, w tym koncerty, spektakle, recitale, kabareton, festiwale i wiele innych.

Już dzisiaj zapraszamy do obejrzenia foto-relacji z dotychczasowych wydarzeń: 
1. tydzień
2. tydzień3. tydzień

Więcej o tegorocznej edycji Lata Muz Wszelakich znajdziesz TUTAJ

W tym tygodniu zapraszamy na:

24 lipca, środa

11:00 – 12:30
NIE NUDZĘ SIĘ LATEM – spacery z przewodnikiem po Zielonej Górze
miejsce zbiórki: pl. Bohaterów (przy pomniku), udział bezpłatny
Lubuskie Stowarzyszenie Przewodników Turystycznych

 

25 lipca, czwartek

19:00
ZNANI NA WESOŁO
Polska jest najśmieszniejsza – recital Krzysztofa DAUKSZEWICZA 
Zielonogórski Ośrodek Kultury (podwórko Galerii u Jadźki, w razie niepogody Piwnica Artystyczna KAWON)

Krzysztof Daukszewicz – satyryk, poeta, kompozytor, gitarzysta i piosenkarz. Studiował w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Olsztynie. Autorski program satyryczny Krzysztofa Daukszewicza, w którym satyryk nie tylko celnie wskazuje i wyśmiewa absurdy dzisiejszego społeczeństwa, ale też przypomina swoje największe hity, takie jak Listy do Hrabiego czy opowieści ze zbioru Meneliki. Krzysztof Daukszewicz od 2005 roku jest stałym gościem programu „Szkło kontaktowe ” nadawanego w telewizji TVN 24.Laueat licznych nagród i wyróżnień min. Prometeusz ,Złoty Kamerton.
źródło: www.daukszewicz.com

 

26 lipca, piątek

11:00
BAJKI BAJDY BANIALUKI
HISTORYJA O KRÓLU BARNABIE 
Studio Teatralne Guliwer, Zielona Góra
Zielonogórski Ośrodek Kultury (amfiteatr)

Klasyczna bajka z morałem. Dwaj Aktorzy opowiadają a później inscenizują bajkę o królestwie zwanym Brzydolandią, w którym wszyscy mieszkańcy muszą sztucznie się oszpecać aby być brzydszym od Króla-Tyrana ( okropnie paskudnego, lecz mającego wysokie mniemanie o swojej urodzie). Doprowadza to do groteskowej sytuacji – poddani są tak szpetni i szkaradni, że nikt nie może na nikogo spojrzeć bez obrzydzenia i gaśnie jakiekolwiek uczucie do drugiego człowieka… Mieszkańcy królestwa zapominają o miłości i macierzyństwie!
A Król czuje się świetnie…Aż nagle w królestwie niespodziewanie rodzi się tajemnicze dziecko… owoc miłości, a ponieważ wszyscy wiedzą, że dzieci są piękne… najpiękniejsze na całym świecie, stokroć piękniejsze od jakiegokolwiek Króla to…?!
Co się stanie??? Jak w tej sytuacji postąpi Król? Oczywiście, jak zwykle w bajkach, wszystko kończy się dobrze! Spektakl łączy plan lalkowy z planem „żywym”. Szybkie tempo, piosenki ze świetnym tekstem, absorbująca dziecięcą wyobraźnię intryga, duże, estradowe lalki-muppety to niewątpliwe atuty przedstawienia.

 

27 lipca, sobota

16:00 – 18:00
IMIENINY ANNY
spotkanie solenizantek i ich przyjaciół
Babska Agencja Rozwoju (scena duża Lubuskiego Teatru)

20:00
BLUESOWE NOCE
Koncert zespołu BLACK HERITAGE Mfa Kera & Mike Russell Afrosoul Party 
Mfa Kera – śpiew; Kwame Sometimer – gitara basowa; Joe Dicarlo – perkusja; Mike Russell – śpiew, gitara; Andrzej Malcherek – gitara (gościnnie)
Klub Piekarnia Cichej Kobiety

Formacja, w której obok Mika Russella pojawi się znana czarnoskóra wokalistka Mfa Kera. Grają muzykę etniczną i afrykańską, z elementami bluesa, salsy, gospel, reggae, jazzu, funky czy rapu. Mfa Kera urodziła się na Madagaskarze jest Kreolką. Swoja karierę rozwijała wśród najlepszych, jak Mickey Barkey, John Lee Hooker czy Milton Buckner. W filmie „The Adventure Of Jazz” śpiewała w otoczeniu takich sław, jak Duke Ellington, Louis Armstrong i George Benson.
Mike Russell to amerykański gitarzysta, wokalista i kompozytor, założyciel jazz-rockowej formacji Walter Forest, która w latach 70. współpracowała z Andy’m Warholem. Wielkim sukcesem w karierze kompozytorskiej Russella była płyta „BLACK WOMAN” nagrana przez Glorię Taylor i nagrodzona statuetką GRAMMY.
W 1996 roku Mike Russell założył zespół o nazwie MIKE RUSSELL BAND, łączący jazzowo-soulowo-funkowe brzmienia. Polskiej publiczności dał się już poznać jako olśniewający partner Levandka (Zbigniewa Lewandowskiego) oraz Wojciecha Karolaka, z którymi wystąpił m.in. podczas koncertu finałowego Rura Jazz Festival 2006.

20:00
Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca MAZOWSZE
Zielonogórski Ośrodek Kultury (amfiteatr)

Mazowsze” należy do największych na świecie zespołów artystycznych, sięgających do bogactwa narodowych tańców, piosenek, przyśpiewek i obyczajów. Nazwa zespołu wywodzi się od centralnego regionu Polski – Mazowsza, jednak repertuar „Mazowsza” szybko rozszerzył się o folklor innych regionów. Dziś w dorobku zespołu znajdują się opracowania sceniczne 42 z nich.

Oficjalnie „Mazowsze” powołał do życia dekret Ministerstwa Kultury i Sztuki 8 listopada 1948 roku, polecający Tadeuszowi Sygietyńskiemu zorganizowanie zespołu ludowego, którego zadaniem miała być troska o tradycyjny repertuar ludowy, oparty na pieśniach, przyśpiewkach
i tańcach wsi mazowieckiej i regionalnej tradycji artystycznej. Jednak idea zespołu powstała na długo przed tym.
Tadeusz Sygietyński, wybitny kompozytor i miłośnik folkloru oraz Mira Zimińska-Sygietyńska, aktorka przedwojennej sceny, w ruinach bombardowanej Warszawy przyrzekli sobie, że jeśli przeżyją wojnę, założą zespół. O ile dla aktorki filmowej i kabaretowej dziedzina wydawała się odległa, o tyle dla Tadeusza była realizacją dawnych marzeń.
Zimińska porzuciła karierę aktorki i zajęła się sprawami organizacyjnymi. Sygietyński komponował w oparciu o oryginalne ludowe pieśni. Przetrząsali wiejskie chaty. Zimińska w poszukiwaniu „babcinych” strojów, Sygietyński w poszukiwaniu uzdolnionej młodzieży. Na siedzibę zespołu wybrano podwarszawską posiadłość z początku XX wieku, nazwaną na cześć żony pierwszego właściciela – Karolinem.
Pod koniec 1948 roku do pałacu w Karolinie zjeżdżać zaczęły pierwsze grupy młodzieży z okolicznych wiosek i miasteczek. Rozpoczęła się nauka, próby, ćwiczenia i po dwóch latach, 6 listopada 1950 roku, na deskach Teatru Polskiego w Warszawie odbyła się premiera. W programie koncertu znalazły się piosenki przeplatane tańcami z terenów centralnej Polski.
Już w 1951 roku „Mazowsze” wyruszyło na podbój świata, zaczynając od jedynie słusznego w tych czasach kierunku – ZSRR. Po trzech latach zespół zdobył Paryż (1 października 1954 roku), a sześć lat później przepłynął Atlantyk.
Rok 1955 okrył żałobą „Mazowsze” i zachwiał plany na przyszłość Zespołu. Zmarł Tadeusz Sygietyński. Rysowały się najczarniejsze scenariusze. Rozważano nawet rozwiązanie Zespołu.
„Gdyby nie Mira, nie byłoby Sygietyńskiego, ani „Mazowsza” – napisał kiedyś Marian Hemar, poeta i przyjaciel Zespołu. To nazywana przez wszystkich „Pani Mira” uczyniła „Mazowsze” takim, jakim jest dziś. Poświęcała mu bez reszty swój talent, doświadczenie i życie aż do 1997 roku. To dzięki niej na przestrzeni lat rozszerzono program artystyczny, opracowano nie zbadane wcześniej pieśni religijne, patriotyczne i inne. To dzięki niej „Mazowsze” zdobyło światową sławę.
Ale do sukcesu „Mazowsza” przyczynił się także talent wokalny Stanisława Jopka (okrzykniętego Pierwszym Furmanem Rzeczypospolitej z powodu interpretacji piosenki „Furman”) oraz choreograficzne wizje dawnego solisty baletu – Witolda Zapały.
Dziś „Mazowsze” zachwyca młodością, wigorem, profesjonalizmem i kolorem. W repertuarze Zespołu znajdują się opracowania folkloru z 42. regionów Polski. Podczas jednego koncertu podziwiać można około 20. z nich. Kostiumy różnią się nie tylko pochodzeniem, ale też bogactwem zdobień i materiałami, z których są wykonane. Nawet ważący 14 kg kostium łowicki potrafi zawirować w tańcu niczym lekki tiul.
Niepowtarzalność artystyczna zespołu to synteza jego własnych przymiotów oraz wartości nagromadzonych przez wieki w kulturze narodowej, u których podstaw leży prosta sztuka ludowa w uszlachetnionej, wysublimowanej formie, nie pozbawiona przy tym prawdy, szczerości i prostoty pierwowzorów. Do tych samych źródeł sięgali najwięksi polscy artyści, jak Fryderyk Chopin, Karol Szymanowski podkreślając istotę narodowej tożsamości.
Styl „mazowszański” to ciepło delikatnej stylizacji, uwypuklającej urodę autentyku, zarówno w odniesieniu do muzyki, jak i do choreografii czy kostiumu. Folklor prezentowany przez zespół na scenie staje się sztuką o największej wartości, sztuką o wielkim ładunku emocjonalnym.
Pierwsze sukcesy zagraniczne uświadomiły potrzeby i oczekiwania publiczności. Słowo „Mazowsze” stało się hasłem wywoławczym, utożsamianym z nieznanym dla cudzoziemców krajem i kulturą, zaś dla Polonii stało się synonimem patriotyzmu i ojczyzny.
Z uwagi na ogromne bogactwo repertuarowe i działalność na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego „Mazowsze” uznawane jest za zespół narodowy.
Jerzy Waldorff, wybitny krytyk muzyczny, nazwał „Mazowsze” perłą w koronie Rzeczypospolitej. To stwierdzenie  najpełniej oddaje rangę i wartość Zespołu, który od ponad 60 lat porywa publiczność na całym świecie, pełniąc zaszczytną funkcję Ambasadora Polskiej Kultury.

Bilety w przedsprzedaży w cenie 40zł / od 22 lipca w cenie 60 zł / do nabycia w systemie sprzedaży abilet.pl

Sprawdź również

Skip to content